Zakładając Szkolną Pracownię Artystyczną przy gimnazjum (obecnie szkoła podstawowa) w Torzymiu liczyłam, że będą spotykać się tu młodzi ludzie, którym plastyka pomoże swobodnie i bez zahamowania wyrazić emocje. Wierzę bowiem, że twórcze działania plastyczne są nieodzownym czynnikiem wszechstronnego rozwoju dziecka.
Psycholodzy twierdzą, że kultura przeżyć, ich siła i jakość będą tym bogatsze, im wcześniej dziecko zacznie obcować ze sztuką. Z wielkim zadowoleniem i satysfakcją obserwuję jak te spotkania ze sztuką kształtują osobowości dzieci i otwarcie na świat. Widzę, jak zaczynają przeżywać i rozumieć takie wartości jak piękno, dobro, miłość i prawda. Jak wzbogacają i uwrażliwiają swoje wnętrze.
,,Malowanie mnie uspokaja, lubię malować i chcę robić to coraz lepiej” – mówi Amelka, która uczestniczy w zajęciach od kilku tygodni, a już pierwsza praca pokazała jej oryginalne patrzenie na przyrodę. ,,Te zajęcia są inne. Jeśli przyjdzie mi do głowy jakiś pomysł, mogę tutaj go zrobić” – dodaje Ewcia, uczennica klasy trzeciej, która przychodzi do pracowni od przedszkola. To jedna z najbardziej doświadczonych i utytułowanych młodych artystek.
,,Lubię te zajęcia, bo pani pozwala nam robić różne rzeczy i zawsze jest miła” – mówi Tosia, również trzecioklasistka, stała bywalczyni pracowni od czterech lat. Tosia tworzy bez zahamowania, łączy techniki, miesza farby, co mnie zaskakuje i zmusza do stałego dostarczania inspiracji.
Laura po prostu lubi spędzać czas na malowaniu i spotykać się na zajęciach z koleżankami, a Staś, który maluje z wielkim zacięciem i zaangażowaniem, twierdzi że ,,malowanie to najprzyjemniejsza czynność w szkole”. Wiele z jego prac nagradzano w ogólnopolskich konkursach.
Kluczem do ich sukcesów jest
stworzenie warunków, które pozwalają ujawnić się zdolnościom.
Wspólnie pracujemy przez trzy godziny w tygodniu. Liczba dzieci,
które się u nas bawią i uczą zarazem, bywa różna. Czasami jakiś
projekt zainteresuje większą grupę, czasami inny okazuje się
wyzwaniem dla mniejszej. A projektów jest mnóstwo. Niedawno
skończyliśmy ten nazwany „Nudzi – misie”, w którym dzieci
miały zaproponować sposoby na spędzenie czasu wolnego
personalizując świat misiów. Teraz pracujemy nad dwoma innymi:
„Człowiek, planeta, przyszłość”, w którym pokazujemy
obcowanie z przyrodą, oraz „Historia malowana” (trzeba wybrać
jako źródło inspiracji znaczące wydarzenia lub postacie
historyczne).
Staram się o dobry klimat do powstawania twórczych
wypowiedzi, dlatego zostawiam dzieciom wolny wybór tematów i
środków ekspresji. Pozwalam na pracę nad własnym stylem.
Inspiruję twórczością sławnych artystów, pięknem świata,
historią, literaturą, poezją i filmem. Projekt „Tworzymy jak Van
Gogh” rozpoczęliśmy obejrzeniem filmu „Mój Vincent” oraz
dokumentów pokazujących sposoby animacji obrazów. Trzymiesięczny
cykl zajęć „Podróż w świat wyobraźni” zaczęliśmy od
lektury pięknie ilustrowanej książki Svena Nordqvista.
Wszystko to sprawia, że z ogromną przyjemnością dzielę się z dziećmi swoją pasją do piękna. Być może między innymi dzięki temu możemy pochwalić się, że w historii Szkolnej Pracowni Artystycznej mamy już dwoje uczniów, którzy kształcą się dziś w liceum plastycznym, mogą nas odwiedzać doradzając młodszym kolegom i koleżankom jako eksperci.
Ilona Wojciechowska