Większa dostępność Urzędu Miejskiego, e-usługa, elektroniczny obieg dokumentów, wydłużone godziny pracy – to wszystko w bardzo bezpośredni sposób odczują mieszkańcy gminy Torzym. Nareszcie nasza Gmina dogoni standardy w większości Polski już od dawna oczywiste.

Reorganizację Urzędu Miejskiego obiecywała w kampanii wyborczej obecna pani burmistrz Ewelina Niwald-Brzuśnian i słowa dotrzymuje. Ta reorganizacja chwilę trwa i jeszcze moment potrwa, bo po prostu wymaga czasu. Oznacza nie tylko odpowiednie dostosowanie pomieszczeń, ale także wdrożenie nowych technologii, no i oczywiście przeszkolenie pracowników.

– Głównym założeniem jest przede wszystkim wyjście naprzeciw potrzebom mieszkańców. Zdajemy sobie sprawę z tego, że każdy mieszkaniec chce przyjść do urzędu w dogodnym dla siebie terminie. Najlepiej po pracy i oczywiście chciałby, żeby wtedy jego sprawa została sprawnie załatwiona – mówi pani sekretarz Urzędu Gminy Agnieszka Śnieg, która wdraża wszystkie nowe rozwiązania.

Punkt podawczy

Na parterze urzędu wnioski można składać w specjalnym punkcie podawczym. Na parterze oczywiście po to, by osoby, które mają kłopoty z poruszaniem się nie musiały chodzić po schodach.

– Osoby starsze, niepełnosprawne muszą mieć swobodny, nieograniczony dostęp do administracji publicznej. By załatwić sprawę z dowodem osobistym, złożeniem jakiegokolwiek wniosku czy prośby – podkreśla pani sekretarz.

Dodatkowym usprawnieniem będzie możliwość konsultacji z pracownikiem, w którego obowiązkach czy kompetencjach jest załatwienie danej sprawy. W punkcie podawczym będą przygotowane dwa stanowiska, do których będzie – w razie potrzeby – proszony odpowiedni pracownik urzędu. Nie trzeba już będzie szukać go po piętrach i pokojach.

E-usługa

E-usługa czy elektroniczny obieg dokumentów to w dzisiejszych czasach niby oczywistość, ale w Torzymiu dotychczas tego brakowało. Również jednak to jest teraz wdrażane. Mieszkańcy będą mogli z urzędem kontaktować się drogą elektroniczną i w ten sposób załatwiać swoje sprawy, a nowe rozwiązania oczywiście ułatwią też pracę urzędnikom.

– Ma to na celu przyspieszenie rozpatrywania wniosków poprzez dekretację do wyspecjalizowanych wydziałów, a jednocześnie daje możliwość łatwego monitorowania statusu wniosku i postępu realizacji. Celem jest wykluczenie przekroczeń terminów, a to podstawowa zasada samorządowa. Wnioski powinny być rozpatrywane terminowo, a jeśli z jakiegoś powodu tak się nie dzieje, strona powinna być poinformowana o przyczynach – podkreśla pani burmistrz Ewelina Niwald-Brzuśnian.

Poniedziałki od 7 do 17

Jeszcze jedna ważna sprawa to zmiana godzin urzędowania. Na razie w jednym dniu tygodnia – w poniedziałki zostanie wprowadzona zasada pracy od 7 do 17. Po to, by więcej osób mogło załatwiać sprawy w urzędzie nie zwalniając się z pracy. To na pewno będzie wielkie ułatwienie dla wielu mieszkańców naszej gminy.

– Wszystkie zmiany, jakie wprowadzamy przełożą się mocno na jakość obsługi mieszkańców w roku 2025 i w latach następnych. Wszystkie te działania wymagają przygotowania określonych warunków, zaplecza technicznego i wyszkolonej kadry, więc wymaga chwili czasu, ale myślę, że poprawa dostępności i standardu obsługi powinna być zauważalna dla wszystkich mieszkańców – wyjaśnia pani burmistrz.