Wracamy do tematu nieopuszczonego szlabanu kolejowego w Gądkowie Małym. O sytuacji pisaliśmy w poprzednim numerze naszej gazety.

Przypomnijmy, o niedziałających prawidłowo szlabanach na rogatkach Gądkowa Małego poinformowali nas w maju mieszkańcy. Zaobserwowali oni, że w tym miejscu zdarzają się sytuacje, w których szlabany pozostają podniesione, mimo iż przez przejazd przejeżdżają pociągi. Sytuacja została zobrazowana zdjęciem. Jej wyjaśnienia szukaliśmy u przedstawicieli Polskich Linii Kolejowych.

– W dniu 13 maja, między godziną 8:30 a 15:00, miały miejsce prace konserwacyjne oraz wymiana przekaźników pulpitu nastawczego, co wiązało się z koniecznością wyłączenia urządzeń na przejeździe kolejowo-drogowym w Gądkowie Małym. Przejazd został dodatkowo oznaczony znakami STOP oraz informacją o uszkodzeniu rogatek. Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom przejazdu do czasu zakończenia prac wdrożono specjalne procedury bezpieczeństwa: ograniczono prędkość pociągów do 20 km/h oraz polecono maszyniście podawanie dodatkowych sygnałów dźwiękowych, informujących o zbliżaniu się pociągu do przejazdu – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..

Sytuacja może wydawać się dziwna, bo każdy z nas ma w głowie, że przejazd ze szlabanem to przejazd „bezpieczny”. Opisywana sytuacja w Gądkowie Małym dowodzi jednak, jak mylne to czasem przekonanie, które może kosztować zdrowie, a nawet życie.

Dlatego przypominamy i podkreślamy:

PAMIĘTAJCIE – zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowcy są zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym. Umieszczony znak STOP na przejeździe nakazuje bezwzględne zatrzymanie się przed przejazdem i upewnienie, czy nie nadjeżdża pociąg.

– Należy pamiętać, że wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe, będące w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., są oznakowane żółtymi naklejkami z dodatkowymi, ważnymi informacjami. Znajdują się one od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki. Na naklejce znajdują się trzy ważne numery. Pierwszy to indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w przypadku zagrożenia życia. Operator 112 po podaniu numeru skrzyżowania będzie w stanie precyzyjnie określić, gdzie należy wysłać pomoc. Ma także możliwość szybkiego łącza z kolejarzami, którzy mogą wstrzymać ruch pociągów na linii. Trzeci numer to numer awaryjny, na który można zgłaszać usterki, jak np. usterka rogatki – dodaje Bartosz Pietrzykowski.

Więcej informacji o bezpieczeństwie na przejazdach i Żółtej Naklejce PLK znajdziecie na stronie internetowej www.bezpieczny-przejazd.pl.