Policja przestrzega osoby starsze przed fałszywymi telefonami od przestępców podszywających się pod osoby z rodziny, znajomych, pracowników banków czy policjantów. Podstawowa rada – jeśli podczas połączenia z nieznanym numerem pada prośba o pieniądze, nie wdawać się w żadną dyskusję. Rozłączyć się natychmiast i zadzwonić na numer sobie znany (tej osoby czy instytucji) lub po prostu na policyjny 112.
Jeżeli dzwoni ktoś z rodziny i prosi o natychmiastowe przekazanie pieniędzy, rozłącz się i sam zadzwoń do tej osoby! To najrozsądniejsze co możesz zrobić w sytuacji, gdy zadzwonią do Ciebie oszuści. Często podszywają się oni pod wnuczka, policjanta, pracownika banku czy prokuratora. Osoby, które uwierzyły w ich historie straciły oszczędności całego życia. Pamiętaj, jeżeli dzwoni ktoś i prosi Cię o przekazanie pieniędzy, rozłącz się i zweryfikuj tę informację! To najpewniej dzwoni oszust!
Podobnie należy uważać na podejrzane telefony od rzekomych pracowników instytucji – uwaga, prawdziwi pracownicy banków, ZUS czy Policji nigdy nie proszą ani o pieniądze, ani o dane dostępowe do konta! Jeśli taka prośba pada, niemal na pewno mamy do czynienia z oszustem.
Policja uruchamia też specjalne telefony dla ofiar przestępstw „na wnuczka” albo osób podejrzewających, że znalazły się w podobnej sytuacji.
6 i 29 grudnia w godzinach 7.30 – 15.30 odbędą się specjalne dyżury w ramach Dni pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem na tzw. „legendę”, czyli na wnuczka, policjanta, pracownika banku, ZUS itp.
Można wtedy dzwonić na numery telefonów:
690 106 270
690 106 183
i podzielić się własnymi doświadczeniami, uzyskać poradę.
Źródło: KPP Sulęcin